gtag('config', 'UA-137024368-1');

De meeste mensen die regelmatig sporten hebben wel eens een blessure gehad. Iedereen weet ook dat een blessure niet erg prettig zijn om te hebben. Toch kun je de kans op een blessure verkleinen. Op deze pagina gaan we dit verder behandele

Warming-up voorkomt een blessure

Veel blessures worden veroorzaakt door een slechte of juist helemaal geen warming-up. Een warming-up zorgt ervoor dat je spieren warm worden, zodat je later een grote inspanning kunt doen zonder dat er een spiertje scheurt en zo dus een blessure ontstaat bijvoorbeeld.  Klik HIER voor een voorbeeld van een warming-up

warming-up tegen blessure
warming-up

Warming-up is dus ook een echt essentieel onderdeel van sporten, daarom doe je bij de meeste sporten een warming up. Denk hierbij aan voetbal, volleybal, basketbal, enzovoort. Dus wil je blessures meer voorkomen? Doen dan altijd een warming-up als je gaat sporten.

Uitvoering oefeningen tegen een blessure

Stel je voor, jij gaat naar de sportschool bijvoorbeeld en gaat met de gewichten aan de slag. Je wilt natuurlijk niet slapjes lijken dus doet er zoveel mogelijk gewicht aan. Alleen doordat je zoveel gewicht hebt ga je de uitvoering van de oefening niet correct doen, waardoor dit leidt tot blessures.

Veel mensen gebruiken te veel gewicht voor oefeningen, maar dan houden ze bijvoorbeeld 3 series van 10 niet vol. Het is daarom ook beter om de oefening iets lichter te maken zodat je de series wel kunt volhouden en je de uitvoering van de oefeningen correct doet. Hierdoor verminder je je eventuele blessures. Dit is beter voor je lichaam, waardoor je op oudere leeftijd nog kunt gaan sporten.

Fysio

Mocht je een oefening niet snappen en je krijgt ergens last van, ga dan altijd naar de fysio voordat de blessure te erg wordt. De fysio weet 9 van de 10 keer wel hoe je een blessure kan verhelpen en kan altijd helpen.

fysio voor een blessure
fysio

Als de blessure te erg is kan een fysio je altijd door verwijzen naar een dokter of een arts om je verder te laten onderzoeken. Nu hopen we natuurlijk dat het nooit zover gaat komen, maar je weet het nooit.

Concentratie

Als we het voorbeeld van de sportschool pakken, is het bij bijna alle oefeningen belangrijk dat je een goede concentratie hebt. Concentreer je je niet? Leg je je focus niet op de oefening? Dan is de kans redelijk aanwezig dat je de oefening fout doet en je een blessure kan oplopen. Laat je dan ook tijdens oefeningen niet afleiden en probeer je concentratie en focus te houden op de oefening.

Vragen of opmerkingen? Neem contact op door HIER te drukken.