gtag('config', 'UA-137024368-1');

De vraag of elke dag sporten goed voor je is wordt soms gesteld. Hier zijn de meningen over verdeeld wat het antwoord hierop is, hieronder ga ik deze vraag behandelen.  Ook komen er eventuele tips in voor, waardoor jij vaker en langer kunt gaan sporten!

Spieren

Elke mens heeft spieren, bij de één zijn deze beter en in grotere hoeveelheid zichtbaar dan bij andere. Ook niet iedereen kan evenveel gewicht tillen of een uithoudingsoefening even lang volhouden. Toch is het bij ieder persoon zo dat je spieren na een goede workout rust nodig hebben om te kunnen herstellen. Stel dat je dit niet doet, dan kun je je spieren overbelasten. Dit is een argument wat mensen zeggen die vinden dat je niet elke dag kunt gaan sporten. Natuurlijk klopt dit ook wel, maar je kunt ook gaan kijken naar oefeningen die minder zwaar zijn om zo wel elke dag (eventueel) te kunnen sporten.

spieren
spieren


Topsporters

Topsporters zijn sporters die wel redelijk wat uren trainen om hun sport te kunnen beoefenen. Zelf heb ik dit ook meegemaakt dat je elke dag moest trainen en soms zelfs 3 keer op een dag! Natuurlijk was dit in het begin wennen aan je lichaam en had je regelmatig spierpijn, maar als je in het begin niet alles voluit gaat kun je het steeds beter volhouden. Het is belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Hiermee bedoel ik dat als je voelt dat iets niet meer lukt of te zwaar is, dan moet je eerlijk tegen jezelf en de trainer zijn en aangeven dat je niet meer kunt. De trainer begrijpt dit 9 van de 10 keer wel en zo overbelast jij je lichaam niet.


Wel of niet elke dag sporten?

Sommige mensen zouden eventueel elke dag kunnen gaan sporten (natuurlijk niet elke dag voluit). Als je elke dag voluit gaat sporten met kracht en conditie, dan ga je je spieren alleen waarschijnlijk wel overbelasten. Het beste is dat je 2 à 3 dagen in de week je lichaam rust geeft om de spieren te kunnen laten herstellen (niet dagen achter elkaar natuurlijk). Mocht je welk elke dag willen sporten, kun je het best 2 à 3 dagen voluit gaan sporten en de andere dagen in de week ga je rustig aandoen en niet voluit. Natuurlijk kunnen andere dit moeilijk zeggen over jou. Niemand kan kijken of voelen  hoe jij je voelt. Je bent zelf grotendeels verantwoordelijk voor je lichaam en kunt dit dus het beste zelf aanvoelen. Klik HIER voor meer informatie over overbelasting van de spieren.

U kunt eventueel voor vragen HIER met mij contact opnemen.