gtag('config', 'UA-137024368-1');

Vind je het lastig om je rug goed te trainen? Zie jij na weken trainen nog steeds geen resultaat aan je rug? Of heb je eventueel rugklachten waar je maar niet vanaf komt? Dan zijn deze oefeningen voor de rug wat voor jou om je rugspieren te verbeteren!

Oefeningen voor de rug voor thuis

Lage buikspieren

Oefening: de lage buikspieren

Deze oefening is ervoor om te zorgen dat je leert je diepe buikspieren aan te spannen. Je vraagt je misschien af waarom deze oefening op de pagina voor rugspieren staat? Nou oefeningen voor de rug alleen heeft nooit zin. Het helpt ook als je even tussendoor je buik traint en niet alleen je rug gaat trainen aangezien je buik en rug spieren soort van bij elkaar horen. Wil je iets anders dan oefeningen voor de rug? Kijk een verder op de site van Feelingfitter!

  1. Ga op je rug liggen met opgetrokken knieën.
  2. Trek het gebied onder je navel licht in.
  3. Houd dit 10 seconden vast en herhaal dit 10 keer.
  4. Zorg ervoor dat je gedurende de oefening blijft ademhalen vanuit je buik.

Onderrug trainen

Oefening: Superman

De superman is ervoor om je stabiliteit van je lage rug te trainen. Deze oefeningen zijn dus om je onderrug te trainen.

  1. Ga op je handen en knieën zitten, zorg ervoor dat je handen recht onder je schouders staan en de knieën recht onder je heupen.
  2. Probeer tijdens de gehele oefening je buikspieren aan te spannen (door je buik naar binnen te drukken).  Probeer ook je rug recht te houden (laat eventueel iemand anders je kijken, film jezelf tijdens de oefening of doe de oefening voor een spiegel).
  3. Als je je rechter arm strekt, strek je ook je linker been. Als je je linker arm strekt strek je ook je rechter been.
  4. Doe dit dan 3 series van 10 keer per arm. Bouw dit eventueel later uit.

Schuin buikspieren

Oefening: De zijwaartse plank

Deze spieren zitten aan de zijkant van je buik en rug. Deze spieren worden vaak vergeten te trainen, terwijl ze ook belangrijk zijn om te trainen!

oefeningen voor de rug
  1. Ga op je zij liggen en steun op je elleboog.
  2. Zorg ervoor dat je schouders recht boven elkaar zijn en je heupen gestrekt en de knieën 90 graden gebogen.
  3. Duw uw heupen iets naar voren en gecontroleerd omhoog, zodat je alleen nog steunt op je elleboog en knie.
  4. Doe dit aan beide kanten 2 series van 20 seconden. Bouw dit eventueel later uit.

Buik- en oefeningen voor de rug

Oefening: Plank

Met deze oefening versterk je je buik- en rugspieren. (onderrug trainen en bovenrug trainen)

  1. Ga op je buik liggen en plaats je ellebogen recht onder je schouders.
  2. Strek vervolgens je hele lichaam als een plank en steun alleen op je onderarmen en je knieën.
  3. Zorg ervoor dat je heupen, rug, schouders en nek in één lijn zijn met elkaar.
  4. Span je buikspieren de gehele oefening aan.
  5. Begin met 3 series van 30 seconden. Bouw dit later eventueel uit wanner je merkt dat de oefening makkelijk verloopt.

Voor eventuele opmerking of als je nog meer informatie wilt over oefeningen voor de rug klik dan om contact met mij op te nemen. Ook kan er altijd een berichtje via Insta worden gestuurd! Meer weten over rug trainen? Kijk dan eens filmpjes over je rug trainen of specifiek je onderrug trainen en / of je bovenrug trainen